Saturday, 23 February 2013

Yaoi Manga Review : Complex



Harini rasanya aku nak buat review tentang yaoi manga yang pernah aku baca dulu.


Hari ni aku nak riview tentang manga COMPLEX.



Cerita ni aku baca dalam dua atau tiga tahun lepas. Baru-baru ni lepas pos aku tentang yaoi manga tu aku cari balik mangan ni. As expected, aku nangis lagi.

Inilah satu-satunya manga yang boleh buat aku menangis. try baca kalau tak percaya.

Asalnya manga ni hanyalah one-shot.(manga yang ditulis untuk satu episod sahaja). Lepas tu penulis tu disuruh untuk sambung manga tu lepas dapat sambutan hangat. Akhirnya manga ni ditulis sehingga 24 jilid.

Manga ni menceritakan tentang persahabatan dan percintaan dua watak utamanya, Tatsuya dan Jun. Mereka berkawan sejak sekolah rendah lagi. Daripada bersahabat mereka mula jatuh cinta. Masa disekolah tinggi mereka masih cuba mencari identiti sebenar. Tatsuya sudah mula mengakui perasaannya pada Jun, tapi Jun masih cuba mencari dengan cuba keluar dengan perempuan lain, sebelum akhirnya dia juga turut mengakui perasaannya pada Tatsuya.

Mereka masuk ke universiti yang sama dan duduk bersama. Mereka mula berkapel sehinggalah mereka masuk ke alam pekerjaan.

Ibu Tatsuya memaksa Tatsuya untuk berkahwin, Tatsuya akhirnya meminta tolong rakan sekerjanya untuk menyamar menjadi teman wanitanya dan bertemu dengan ibunya. Malam ketika dirumah ibunya, sesuatu berlaku antara mereka berdua yang akhirnya membawa kepada kehamilan rakan sekerjanya itu.

Berasa bertanggungjawab, Tatsuya memilih untuk mengahwini rakan sekerjanya itu dan terpaksa meninggalkan Jun. Jun yang cuba menerima segalanya mahu mereka berpisah secara baik. Mereka menghabiskan masa bersama sebelum Tatsuya meninggalkannya. Mereka berpsah begitu sahaja. Tatsuya berkahwin dengan rakan sekerjanya itu dan membina keluarga sendiri.

Jun pula membawa diri dalam kesedihan. Dia langsung tak dapat melupakan Tatsuya. Akhirnya dia bekerja di sebuah kelab malam untuk pondan selepas mendapati hanya di situ dia dapat melupakan Tatsuya untuk seketika.

Beberapa tahun selepas itu, Jun terserempak dengan Tatsuya. Dia mula mengekori Tatsuya sehinggalah dia dapat tahu yang isteri Tatsuya sedang sakit di hospital. Jun membuat keputusan untuk bertemu dengan isterin Tatsuya.

Di situlah isteri Tatsuya menceritakan keadaannya dan meminta Jun untuk kembali pada Tatsuya selepas dia mati kerana Tatsuya tidak pernah melupakan Jun.

Tidak lama selepas itu, isteri Tatsuya meninggal dunia. Jun akhirnya membuat keputusan untuk muncul semula dihadapan Tatsuya dan berterus terang ingin bersamanya semula. Tatsuya pada mulanya enggan kerana risau hubungan nya kan memberi kesan buruk pada naknya, Kenta.

Namun selepas Kenta sendiri mengizinkan, Tatsuya kembali kepada Jun dan mereka hidup bersama semula.



Cerita ni sebenarnya panjang lagi. Setakat ni jelah yang aku dapat ringkaskan.


So kalau korang berminat nak baca boleh baca di sini.


yang kat bawah ni antara snapshot dalam manga ni.....try baca, confirm tak menyesal.









2 comments: