Sunday, 10 March 2013

Best Freinds




Hey guys....

lama dah rasanya tak bercerita, so harini rasa macam nak borak-borak lak...
pada yang tunggu bahagian akhir Bukan Untukku ku, sabar ya, tak lama lagi. hiihihih

so hari ni aku nak cerita pasal bestfreinds, korang ada bestfrend????

baru-baru ni aku ada tengok drama korea, cerita tentang freindship. As usual, aku jadi sangat emosi bila tengok cerita macam ni, sebabnya aku cemburu tengok orang yang ada kawan karib.

kenapa aku cemburu? sebabnya aku tak ada kawan karib. Aku teringin sangat nak ada kawan  karib yang sekepala, yang buat semua benda sama-sama, yang boleh bercerita macam-macam, yang sentiasa ada walau susah-atau senang. Aku tak pernah  ada kawan yang sebegini. Kalau adapun, mungkin hanya aku yang anggap mereka kawan karib aku, dan mereka tidak sesekali.

masa aku sekolah rendah dulu, aku  ada seorang kawan yang aku anggap kawan karib aku, nama dia nizam ( bukan nama sebenar ). dia nilah kawan first aku masa aku masuk darjah satu dulu. Aku berkawan rapat ngan dia, kemana pun memang kami berdua. Aku pernah cium dia dulu...hihihi ( cium pipi ya, bukan tempat lain). Aku tak pasti aku cium dia kerana naluri PLU aku dah bangkit pada waktu tu atau apa, yang aku pasti, aku cium dia sebab aku rasa sayang pada dia. Tapi kami kawan tak lama, masa dia darjah empat dia pindah ke KL, since then, aku tak pernah dengar berita pasal dia langsung. Dia terus hilang macam tu je. Sampailah sekarang. Dan sejak tu, terputuslah hubungan persahabatan kitorang.

but, sebelum dia pindah, dia ada kenalkan aku dengan seorang kawan dia, nama dia khairul ( bukan nama sebenar ). Sejak nizam pergi, aku berkawan baik pula dengan si khairul ni. Dan masa tu jugak aku mula rapat dengan seorang lagi budak kelas aku, nama dia zahar (bukan nama sebenar ). Aku dan zahar dah kawan sejak darjah tiga lagi, cuma tak rapat. Tak tahu sebab apa kitorang boleh jadi rapat waktu tu, then kitoang bertiga jadilah kawan baik. setiap kali waktu rehat kami akan lepak bertiga, tapi masa darjah enam aku lepak ngan khairul je selalunya sebab zahar dah jadi ketua pengawas sekolah waktu tu, so dia selalu busy. but then, lepas UPSR kitorang berpecah, aku masuk sekolah menengah biasa, zahar masuk MRSM dan si khairul masuk sekolah agama. tinggallah aku seorang-seorang lagi. Lepas dari tu aku ada jugaklah contact diorang dan kadang-kadang jumpa, ziarah masa hari raya, tu pun untuk setahun dua je, lepas tu si khairul ni pun hilang tanpa khabar berita. hanya si zahar ni je masih dapat dihubungi. Sekarang ni zahar dah sambung study kat canada and dia masih anggap aku kawan dia. lega sikit, aku ingat dah belajar sampai luar negeri dia dah lupa kawan-kwan dia terutamanya kawan masa sekolah rendah macam aku ni.

masa kat sekolah menengah, aku berseorangan, lama juga aku nak buat kawan sebab aku memang susah nak berkawan, tapi aku taklah sombong. masa di tingkatan satu, aku mula rapat dengan fizi ( bukan nama sebenar ). fizi ni sebenarnya aku dah kenal sejak darjah satu lagi. dan memang sejak darjah satu lagi kami satu kelas. tapi dulu masa sekolah rendah, satu kelas tu ada 40 orang lebih. bila dah ramai-ramai macam tu akan muncullah gang a, gang b, gang c dan sebagainya. dan aku memang tak pernah se'gang' dengan si fizi ni, tulah sebab aku tak berkawan rapat dengan dia. bila di sekolah menengah ni, aku ngan fizi masih sekelas. tapi dalam kelas tu hanya ada 20 orang murid dan hanya ada 4 orang student lelaki. so memang kami empat orang ni akan jadi rapat. dan sebab aku dan fizi dah memang kenal, kitorang lebih mudah rapat dari yang lain. masa di tingkatan satu ni jigaklah aku mula kenal dengan Muaz ( bukan nama sebanr ).

masa lebih kurang di tigkatan dua, fizi jadi lain, aku tak tahu kenapa tapi dia memang selalu lepak kelas sebelah, tinggalkan aku seorang-seorang. dan sebab kan tu, aku lebih banyak habiskan masa dengan muaz. dan dari situ kitorang mula berkawan rapat. aku rasa best berkawan dengn muaz. tak tahu kenapa, nak kata sekepala tak jugak. masa form 3 ni fizi dah jadi normal semula dan aku mula rapat dengn dia semula. tapi waktu ni aku rasa aku lebih rapat dengan muaz dan aku pun rasa, ok, muaz kawan baik aku. dan seperti yang dah berlaku sebelum ni, lepas PMR, muaz tinggalkan aku. dia masuk ke asrama penuh. sejak tu hubungn kami sedikit renggang. but aku still anggap dia kawan baik aku. aku siap cerita pasal kisah cinta aku pada dia.

masa aku clash dengan awek aku dulu pun aku cerita pada dia, tapi lepas tu aku mula sedar yang dia tak pernah ambik kisah pasal semua tu. but still aku anggap dia kawan baik aku. sekarang ni dia tengan study kat australia (kawan-kawan aku semua pandai-pandaikan, aku je yang terperok lagi kat Malaysia ni). beberapa bulan lepas dia balik ke Malaysia, cuti summer break kalau tak silap. Aku ada cakap kat dia kalau ada apa-apa plan nak buat apa-apa aktiviti ajaklah aku. then dia kata ok. tapi baru-baru ni dia upload gambar dia pergi panjat gunung dengan kawan-kawan ktorang yang lain dan aku bukan sekadar tak diajak, tapi aku langsung tak tahu pasal tu. Aku betul-betul terasa hati waktu. dan aku cakap pada diri aku, dia bukan kawan baik kau, dia tak pernah anggap kau kawan baik dia.

lepas cerita si muaz, ni aku nak smabung cerita si fizi, so lepas muaz masuk asrama penuh, masa form 4, aku berkawan rapat balik dengan fizi. semua berjalan baik. kitorang kongsi macam-macam cerita. hal percintaan dia pun dia cerita pad aku. aku dah jadi macam dr cinta dia pulak. then waktu tu anggap, ok, fizi kawan karib aku. masa form 4, ni juga aku mula rapat dengan mamat ( bukan nama sebenar ). mamat ni aku dah kenal sejak di tingkatan satu tapi cuma masa form 4 ni kami sekelas. tapi dia ni dulu lain. dia pendiam, tak banyak cerita. tapi masa form 4 ni dia jadi lain. aku kata dia dah jadi gila. hahah, dia dah berubah. dia dah banyak cakap, perangai pun dah mula gila-gila (tapi dia bukan berubah jadi jahat lak).

masa form 5, aku fizi dan mamat ni duduk sebaris. dan kami bertiga jadi kawan mula berkawan baik. but, masa nak hujung-hukung dah dekat SPM, fizi jadi lain semula. dia dah tak cerita kisah cinta dia pada aku. dia clash dengan awek dia pun dia tak cerita pada aku. aku tahu pun sebab terdengar dia bercerita apsal tu pada orang lain. aku cuba tak ambil hal pasal semua tu sebab malas nak pening-pening kepala. bukan sekali, dah banyak kali jadi macam ni. i'm nobody to them.

lepas SPM, seperti dijangka, masing-masing hilang. sampai sekaranga aku tak pernah jumpa fizi atau pun mamat. at least mamat still respon kalau aku mesej dia di fb, tapi fizi langsung tak layan aku. kadang-kdanga aku terfikir, aku ada buat slah ke kat dia? knapa dia tak endahkan aku?

tamat zaman persekolah, kesimpulannya, aku tak ada sahabat baik or bestfreind forever.

nanti aku sambung lagi cerita masa aku kat universiti lak....

bye...

2 comments:

  1. klu aku lg rapat dgn kwn sekampung.. sekolah rendah sama2.. masuk sekolah menengah pun sama2.. sbb tu lh mudah nk rapat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok la tu, ada gak yg rapat..aku klu kwn sekmapung yang sebaya tu x ad, yg lebih tua adlah...tp sbb ad age gap tu, so x la rapat mana....

      Delete