Sunday, 17 March 2013

Best Friends 2



Hey guys...
Assalamualaikum..

ok, hari tu aku dah cerita pasal kawan-kawan aku sejak sekolah rendah, sampai habis SPM.

then, sekarang aku nak sambung lak cerita masa aku dah masuk universiti.

lepas spm dulu, aku ditawarkan ke sebuah universiti untuk program diploma kejuruteraan awam, sekarang ni aku dah tamat diploma, dah konvo dah pun dan sedang sambung ijazah pula dalam bidang yang sama dan universiti yang sama.

dan masa diploma dululah firsttime aku berjauhan dengan keluarga, kena duduk asrama buat pertma kalinya. memang nervous masa tu. tapi tak tahulah kenapa aku mudah je menyesuaikan diri. dapatlah roommate yang sekepala, memang bersyukurlah sesangat.

masa hari pendaftaran, aku orang terkahir yang masuk ke dalam bilik 6.30 (ingat lagi nombor bilik..hihihi). Dalam bilik tu, termasuk aku ada empat orang. ok, aku bagitahulah nama mereka (bukan nama sebenar), sufi, madi dan farhan. dalam tiga-tiga ni, farhan yang paling jambu sekali. hahahha dan aku dah terkantoi identiti aku yang satu lagi ni pada farhan dan madi, hanya mereka sahaja yang dalam dunia ni yang tahu aku ni PLU. tapi yang tu aku cerita lain kali.

alhamdulillah, mereka ni bebaik belaka. aku rasa bersyukur sangat berkawan dengan diorang. antara tiga-tiga orang ni, aku paling rapat dengan madi. tak tahu kenapa, mungkin sebab kitorang banyak suka benda yang sama, sebagai contoh, dia kaki anime cam aku, dia pun layan drama korea dan k-pop cam aku dan dia pun suka main game the sims cam aku. korang tahu tak game the sims tu apa dia? kalau nak tahu klik kat gambar bawah ni.






kitorang duduk kat kolej kediaman untuk semester pertama je, masuk semester kedua, menyewa diluar. asalnya hanya aku farhan dan madi sahaja menyewa bertiga, sufi decide nak stay dengan budak-budak kelas dia.

but tak lama lepas, kitorang punya jiran masa di kolej dulu kata nak duduk dengan kiotrang, nama dia aizat, dia kata, rumah yang duduk masa tu terlalu crowded, dia tak selesa, lepas mesyuarat (kena mesyuarat dulu sebab kitorang memilih sikit bab haousemate ni) kitorang setuju, dapat juga ringankan beban sewa, lagipun budak aizat ni lebih kurang macam kitorang perangainya.

sebabkan aku duuk master bedroom waktu tu, so terpaksalah aku berkongsi 'heaven' aku ni dengan si aizat ni. seperti dijangka, we get along well. sebab dia dah jadi roommate aku, so aku banyak luangkan masa dengan dia dan menyebabkan aku jadi rapat dengan dia.

bila aku dah mula rasa yang dia ni bestfriend aku, something happen. aku tak sure apa yang berlaku, atau benda ni semua memang perasaan aku je, tapi masa kitorang di semester akhir, aizat seakan mula menjauhkan diri dari aku. boleh kata, the whole week dia langsung tak bercakap dengan aku. kalau aku tanya, yang penting je dia jawab, kalau tak dia just stay silent. sampai aku naik fed up dan aku pun buat benda yang sama pada dia.

masa tu aku terfikir, dia tahu ke yang aku ni PLU and decide untuk tak nak berkawan dengan aku lagi? atau sebenarnya ada sebab lain? madi dan farhan dah cerita ke pada dia?

but alhamdulillah, sekarang dia okey balik. cuma aku tak tahu okey yang macam mana. samada dia betul-betul okey atau buat-buat okey. baru-baru ni dia dapat sambung degree dekat kampus aku sekarang ni. aku ajak dia stay dengan aku. tapi dia tak mahu. aku cuba pujuk dia, dia dia tetap tak mahu. aku mula fikir yang dia mungkin memang nak jauhkan diri dari aku. tapi aku malas nak fikir pasal tu sangat, tak bawa faedah pun.

madi sekarang juga berjaya sambung degree di shah alam dan farhan pula tidak menamatkan pengajian sebab banyak sangat carry subject, so lepas berbincang dengan parents dan pensyarah, dia decide untuk berhenti. sekarang ni dia masuk kolej swasta dalam bidang pengajian islam (bakal ustaz dia ni).

bila aku recall balik semua memori ni, aku berfikir, kenapa semua kawan-kawan aku menyisihkan aku? apa yang aku buat?

tapi bila fikir-fikir balik, mereka kah yang menyisihkan aku? atau aku yang menyisihkan mereka?
meraka pernah je ajak aku keluar lepak-lepak, terutama kawan-kawan masa sekolah menngah dulu, tapi aku yang tak mahu sebab aku bukan kaki lepak. mungkin sebab tu diorang tak endahkan aku lahi kot...jadi salah aku ke????



berfikir....dan terus berfikir....





3 comments:

  1. mungkin takut kena goda ko lah tu hehehehe
    ..
    gurau..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin juga, siapa tahu kan??..hahaha

      Delete
  2. bila citer adam nak start ..lama tunggu ni.. blog khuzai ...hari ni xda berita terbaru...ko pun xda..nak pergi bog putera lak...takda juga ...merayap lah aku malam ni..

    ReplyDelete