Friday, 27 September 2013

Our Love Story (Bahagian 6)




Bahagian 6: Life Without Him.



"Assalamualaikum." Kedengaran orang memberi salam seraya itu pintu bilik kolej kediaman itu dibuka. Amri menoleh memandang ke arah pintu. Kelihatan seorang lelaki masuk.

"Waalaikumussalam." Amri menjawab salam sebelum kembali menumpukan perhatian pada latihan kalkulus yang sedang ditelaahnya.

"eh....abang tak keluar pulak malam ni? tak study kat bawah ke?"soal lelaki tadi mesra sambil duduk di tempatnya sendiri.

"saja je, malas nak keluar."ujar Amri malas. Aidit adalah teman sebilik Amri yang baru. Juniornya. Walaupun beza umur antara mereka hanya setahun, namun Aidit tetap memanggil Amri 'Abang'. Walaupun sudah beberapa kali ditegah, namun Aidit tetap memanggilnya begitu. Sudah terbiasa katanya. Semester baru baru sahaja bermula. Kali ini Amri tidak sebilik dengan Syafiq lagi. Syafiq kini menyewa diluar dengan rakan sekelasnya. Tinggallah Amri sendiri di kolej.

"Abang makan dah?"soal Aidit lagi ramah.

"dah.."jawan Amri ringkas. Aidit sesekali melirik ke arah Amri. Sebelum ini dia sering mendengar orang bercakap mengenai Amri. Terutamnaya dari kawan-kawan perempuannya. Namun, sejak dia tinggal sebilik denngan Amri, banyak kata-kata yang didengarnya itu seakan tidak benar. Sudah sebulan mereka tinggal bersama namun jarang-jarang baru mereka berbual. Amri lebih banyak senyap dari bercakap. Kalaupun Aidit yang cuba memulakan perbualan, Amri seakan tak berminat mahu turut serta. Mahu sahaja rasanya dia bertanya secara terus dengan Amri, namun takut pula nanti lain jadinya. 

Aidit bangun semula dari kerusinya dan menuju ke almarinya. Tak tahu samada dia perlu cuba terus berbual dengan Amri atau dibiarkan sahaja dia dengan dunianya.







DUSH!!!! satu hentaman kuat terkena di wajah Syafiq. Syafiq terjatuh ke tanah sebelum kedengan bunyi wisel ditiup kuat. Syafiq bangun semula sambil meraba-raba pipinya yang memerah terkena hentaman bola ragbi. 

"Syafiq!!!"kedengaran namanya dipanggil. Syafiq memandang kearah suara yang emmanggilnya itu. Kelihatan Coach Zaki berdiri tegak di tepi padang sambil memberi isyarat menyuruhnya keluar dari padang. Syafiq aku dan berjalan perlahan mendekati Coach Zaki.

"Yang lain, teruskan latihan."Arah Coach Zaki. Coach Zaki kemudiannya mengalihkan perhatain pada Syafiq yang kini berdiri tegak disebelahnya.

"Apa yang kamu buat kat tengah padang tu tadi?"soal coach Zaki merujuk kepada tindakan Syafiq yang tidak menumpukan perhatian sehingga dia gagal mengelak bola yang datang tepat ke arahnya.

"Maafkan saya coach."

"dah, sekarang ni saya mahu kamu lari keliling padang ni. Selagi saya tak suruh berhenti, jangan berhenti. Faham!!" Syafiq mendongak emmandang wajah Coach Zaki. Sedar atas kesalahannya sebentar tadi, Syafiq hanya akur.

"baik coach."tanpa berlengah Syafiq terus memulakan lariannya. Coach Zaki hanya menggelengkan kepala melihat perubahan sikat pemain kesayangannya itu.




"Abang!!" Amri terkejut apabila tiba-tiba dia disergah begitu. Amri menoleh kebelakang. Kelihatan Aidit sedang berdiri tersengeh di belakangnya.

"Abang terkejut ke? sorrylah, tak terniat pun nak terkejutkan abang."ucapnya lembut. Amri hanya tersenyum sebelum matanya kembali melirik ke arah padang. Sejak tadi sebenarnya dia duduk disitu sambil memerhati pasukan rugby berlatih. Sering sebenarnya dia ke situ, hanya semata untuk melihat Syafiq. Rindu benar dia pada wajah lelaki itu.

"abang selalu ke kat sini?"soal Aidit lagi sambil kini duduk disebelah Amri.

"taklah, sekali sekala je. Aidit buat apa kat sini?"soal Amri kembali.

"saya biasalah petang-petang macam ni, joging. lalu kat sini, ternampak pulak abang. Saya singgah lah."cerita Aidit mesra. Amri masih tekun melihat ke arah padang.  

"..ehm....saya kacau abang ke?"soal Aidit selepas melihat Amri diam tidak beriaksi. Amri lantas memandang wajah Aidit.

"tak lah, kenapa kamu tanya macam tu?"

"tak delah, saya tengok abang macam tak suka je saya lepak dengan abang kat sini."

"eh...mana...mana ada, abang okey je." balas Amri. Aidit hanya merenung Amri lama sebelum dia turut memangdang ke arah pasukan rugby di tengah padang. Dia perhatikan lagi Amri. Dia seakan dapat melihat sesuatu, Amri bukan sekadar memandang kosong ke arah padang, tapi dia sedang memandnag seseorang. Cuma dia tak pasti siapa yang sebenarnya Amri pandang.

"tak pelah bang, saya gerak dululah."ucap Aidit meminta diri.

"ha..ok.."ucap Amri tanpa menoleh. Aidit melepaskan keluhan ringan sebelum bangun. Niatnya tadi cuba untuk merapatkan hubungannya dengan Amri, namun nampaknya Amri masih tidak membuka ruang untuknya. Amri menoleh memandang Aidit yang semakin jauh darinya. Keluhan Aidit tadi seakan menarik perhatiannya. 

'aku ada tersalah cakap ke?' Amri menyoal dirinya sendiri.






"Nah..."Coach Zaki memeberikan Syafiq sebotol air mineral sejuk kepada Syafiq. Kesemua pemain sudahpun pulang. Yang ada di padang kini hanya Syafiq dan Coach Zaki. 

"penat?"soal Coach Zaki. Syafiq hanya mengangguk sambil meneguk habis sebotol air mineral yang diberikan oleh coach Zaki tadi.

"saya bukan suka-suka nak denda kamu buat macam tu."

"saya tahu...saya tak tumpukan perhatian tadi, memang patut coach denda saya."ucap Syafiq.

"kamu ada masalah ke Syafiq?"soal Coach Zaki. Syafiq memandang wajah coach Zaki sekilas.

"masalah apa pulak coach? mana ada masalah, saya okey je."Syafiq cuba berdalih.

"Syafiq, saya kenal kamu bukan baru sehari dua tau, kamu dah adala dalam pasukan ni pun sejak kamu di tahun pertama lagi. Saya tahu kamau seoarang pemain yang berbakat, berdisiplin dan selalu fokus pada setiap perlawanan walaupun sekadar sesi latihan macam ni. Tapi sejak kita mulakan semula sesi latihan kita pada semester ni, kamu jadi lain sangat. Fokus kamu pada latihan dah tak ada. Kamu selalu mengelamun. Macam yang terjadi tadi tu. Saya tak pernah nampak seorang pemain ragbi kena hentam dengan bola ketika bermain."Syafiq hanya diam tidak menjawab. Benar, dia memang sudah hilang fokus. Fikirannya sangat kusut pada waktu ini.

"Saya bukan nak masuk campur urusan peribadi awak, saya cum harap awak jangan bawa masuk masalah tu dalam padang."

"baik coach."

"lagi satu, kamu tahukan lagi dua minggu kita ada perlawanan dalam kejohanan ragbi IPT zon utara?" soal coach Zaki. Syafiq mengangguk.

"dalam tempoh dua minggu ni, saya mahu kamu buktikan pada saya yang kamu boleh saya turunkan dalam perlawanan tu, kalau dalam dua minggu ni kamu masih berprestasi begini, saya terpakas simpan awak di bangku pemain simpanan sahaja."ujar coach zaki tegas.

"baik coach."Amri menagguk faham.





Syafiq tersenyum sebaik ternampak kelibat Adam sedang menunggunya di pintu masuk fakulti. Syafiq berlari-lari anak mendapatkan sahabatnya itu.

"wei...sorry aku terlambat. Lama ke kau tunggu?"soal Syafiq sambil menghulur salam.

"lama jugaklah, nak tertanggallah lutut ni tunggu kau."ujar Adam bergurau.

"aku betul-betul minta maaf. Serius aku tak sengaja." ujar Syafiq.

"tak delah, aku bergurau je. Kau kenapa lambat?"

"bas lambat pulak tadi, tu yang lambat tu."

"tulah, dah elok-elok duduk kolej, kau keluar, dah la tu, kenderaan pun tak ada, macam ni kan kau jugak yang susah."bebel Adam.

"sementara ni je, nanti aku bawaklah aku punya motor."dalih Syafiq. Adam hanya menggelengkan kepala.

"nah, ni buku yang kau nak tu."ujar Adam sambil memberikan buku yang mahu dipinjam oleh Syafiq.

"ok...thanks bro..dah siap assignment aku nanti aku pulangkan balik."ucap Syafiq. Adam hanya mengangguk.

"aku dengar cerita semalam kau kena marah dengan coach kat padang."

"mana kau tahu?"soal Syafiq sambil tergelak kecil.

"aku tahulah.."

"tak ada apalah, biasalah tu."

"mana ada biasa, Syafiq yang aku kenal tak pernah kena marah kat padang tau. Kau ada masalah ke?"

"masalah apa pulak...aku okey jelah."

"aku tengok macam tak okey je, aku tengok kau sekarang dah lain. Kau sekarang ni lebih banyak dia dari bercakap, lepas tu kau suka mengelamun, kat padang pun tak fokus. Seriously, Syafiq yang aku kenal tak macam ni."ujar Adam mengambil berat. Syafiq hanya terdiam dan teryunduk.

"aku okey Adam, tak payah risau. Adalah masalah sikit, tapi aku boleh handle, Insyaallah." ujar Syafiq sambil menepuk perlahan bahu Adam.

"mind to share with me? maybe i cant help you to solve it, but at least it will lessen your burden."ucap Adam. Syafiq tersenyum. Sebelum bersandar di dinding.

"entahlah Adam, aku tak tahu, aku serabut sekarang ni. Aku rasa tak yakin dengan keputusan yang aku dah buat."Syafiq membuka cerita.

"is it something about love?" soal Adam lagi sebelum turut bersandar di sebelah Syafiq.

"love?...perhaps...entahlah, aku pun tak tahu. Something just happen, dan aku rasa benda tu salah, benda tu tak patut berlaku. Tanpa bagi peluang untuk keadaan menjadi sedikit tenang, aku ambil keputusan untuk tamatkan segalanya."

"dan sekarang kau jadi ragu dengan keputusan yang kau dah buat?" duga Adam. Syafiq mengangguk.

"Adam.."Adam dan Syafiq menoleh kearah suara yang memanggil. Kelihatan seorang lelaki datang menghampiri mereka. Adam tersenyum senang.

"Rafi, awal pulak hari ni."ujar Adam ceria.

"tadi lecturer buat kuiz je. Hai Syafiq."sapa Rafi mesra. Syafiq hanya tersenyum.

"sebenarnya tadi sambil tunggu kau, aku tunggu budak ni. Syafiq, about your problem, aku tak boleh nak bagi kau apa-apa nasihat, aku pun tak faham sangat soal hati dan perasaan ni. i know you will make a rigth choice. Just ask your heart sincerely, it will give you answer you are looking for."

"tahnks bro."ucap Syafiq ikhlas.

"itulah gunanya ada kawan."balas Adam pula.

"kitorang gerak dulu."Adam meminta diri. Mereka bersalaman sebelum masing-masing mengambil jalan sendiri. Lega sidikit hati Syafiq selepas dapat menceritakan masalahnya pada seseorang.






Aidit duduk sendiri di kafetaria. Fikirannya kini sedang asyik memeikirkan sesuatu. Memikirkan tengtang bagaimana dia boleh merapatkan lagi hubungannya dengan Amri. Entah kenapa dia terasa ingin sekali ada hubungan yang rapat dengan Amri. Tapi sehingga kini dia merasakan yang Amri enggan mahu menerimanya. Apa yang patut dilakukakan?

"woit!!!"Aidit terkejut apabila seorang gadis menegurnya.

"Syikin!! Astaghfirullah al-Azim, kau ni. Terkejut aku."ujar Aidit. Syikin hanya tergelak-gelak.

"sorry...sorry...kau apahal termenung seorang-seorang kat sini?"soal Syikin.

"tak ada apalah. Kau buat apa kat sini? tak ada kelas ke?"

"tak ada, kelas aku pukul dua petang nanti."jelas Syikin. Aidit mengangguk faham.

"wei...aku dengar cerita kau sebilik dengan Abang Amri ya?"soal Syikin teruja. Aidit memandang Syikin.

"dah...mula la tu nak menggatal. Tak ada, aku tak nak jadi orang tengah, kalau kau suka dia, pergi approach dia sendiri."ujar Aidit tegas.

"ish..kau ni, bukan pasal tu."

"habis tu?"

"ni pasal lain, aku nak tanya kau betul ke cerita yang aku dengar ni."

"cerita apa pulak?"

"tak adalah, aku ada dengar cerita yang Abang Amri ni selalu rampas awek kawan baik dia sendiri. betul ke?"soal Syikin. Aidit mengerutkan dahi. Ini pertama kali dia mendengar cerita yang tak elok tenatng Amri. Cerita yang selalu didengar semua cerita-cerita yang baik je.

"mana kau tahu cerita ni? aku tak pernah dengar pun."soal Aidit.

"adalah, daripada sumber yang boleh dipercayai."

"betul ke?" soal Aidit lagi.

"yang tu aku tak tahulah pulak. Kau kenal tak Kak Zana?"

"Zana? entah...tak kot...."

"Kak Zana tu dulu kapel dengan Kawan baik Abang Am ni, then Abang Am ni goda dia. Bila Kak Zana ni dah putus dengan kawan baik Abang Am ni, Abang Am pulak tak nak terima dia."cerita Syikin.

"apa cerita macam tu? jadi apa tujuan dia goda kak Zana tu?"soal Aidit lagi.

"entahlah, katanya sebab dia nak test sejauh mana kesetian kak Zana tu pada kawan baik dia tu."Aidit mengangguk faham.

"macam tu pulak..."ujar Aidit kembali.

"sebab tu aku nak tanya kau, kau kan sebilik dengan dia, manalah tahu dia ada cerita apa-apa pada kau."

"tak pulak dia cerita apa-apa."balas Aidit pula.

'bercakap hal-hal biasa pun jarang-jarang, ni kan pula nak cakap pasal perkara macam tu?'bisik hati Aidit.








bersambung.................













1 comment:

  1. ya itu die... kesinambungan kisah cinta.. dengan watak adam dan rafi... hehe... semakin menarik..

    ReplyDelete