Friday, 26 June 2015

Sebiru Warna Langit ( Bahagian 1)





Bahagian 1




Aku melangkah masuk ke dalam kelas. Hari ini hari pertama aku mengajar di sekolah ni.

“Bangun!” ketua kelas tingkatan 3B ini memberikan arahan pada semua pelajar lain di dalam kelas itu.

“Assalamualaikum cikgu!” ujar ketua tingkatan itu sebelum diikuti pelajar-pelajar lain.

“Waalaikumussalam. Kamu semua boleh duduk.” ujarku lembut.

“Assalamualaikum cikgu, maaf saya lambat.” tiba-tiba ada seorang pelajar lelaki masuk. Dia termengah-mengah. Mungkin dia berlari tadi.

“tak apa, kamu boleh duduk.” ujarku sambil tersenyum. Aku sebenarnya bukan tak kisah kalau ada pelajar lambat, cuma aku tak mahu hari pertama aku mengajar di kelas ni menjadi satu mimpi ngeri untuk pelajar-pelajar ni. Pelajar tadi bergerak ke tempatnya.

“Perkenalkan, nama saya Kamal, mulai hari ni, saya akan menggantikan Cikgu Talib yang bertukar ke sekolah lain. Sayapun sebenarnya baru hari ni mula mengajar disini, harap kamu semua boleh bekerjasama dengan saya.” ujarku lagi. Mataku tertancap pada pelajar lelaki yang lewat tadi. Dia masih belum duduk.

“kamu, yang lambat tadi.”panggil ku.

“Ya, Cikgu.”

“Siapa nama kamu?” soalku lagi.

“Ammar, Khairul Ammar.” ujar pelajar itu.

“Ammar, kenapa kamu tak duduk lagi? ada masalah ke?” soalku.

“tak ada apa-apa Cikgu.” ujarnya sambil tersenyum. Aku ternampak, meja dan kerusinya kotor sangat dengan sampah. Aku datang menghampirinya. Ya, memang benar, meja dan kerusinya penuh dengan sampah.

“kenapa tempat kamu ni kotor macam ni?” soalku kehairanan. Kedengaran pelajar-pelajar lain ketawa.

“Sa…saya yang buat cikgu, semalam saya tak sempat kemas.”ujarnya lagi. Aku memerhati tempat duduknya itu. Tak mungkin dia sendiri yang buat macam tu. Jelas sangat ada orang yang sengaja kotorkan tempat tu, dan yang pasti bukan dia yang buat.

“Sudah, bersihkan tempat kamu ni.” arahku.

“Baik Cikgu.” ujarnya lagi sambil tersenyum. Aku kembali semula ke depan.

“Seperti yang kamu semua tahu, saya akan ajar kamu subjek matematik dan saya juga akan jadi guru kelas kamu.” ujarku sambil bergerak semula ke depan.

“Jadi, sebelum saya mulakan kelas harini, saya nak berkenalan dulu dengan kamu. Boleh?”

“Boleh…” jawab pelajar-pelajar di dalam kelas tu. Aku tersenyum. Mataku sekali lagi terpandang Ammar yang sedang sibuk mngemas semula tempatnya. Apa yang terjadi pada dia sebenarnya?





Aku meletakan buku-buku yang ku bawa ke atas meja sebelum duduk di tempatku di bilik guru ini. Sesi pembelajaran dan pengajaran (P&P) hari ini sudah tamat.

“Cikgu Kamal, macam mana mengajar hari ni? OK?” soal Cikgu Hanis yang datang dan duduk ditempatnya yang bertentangan dengan tempat ku. Aku tersenyum padanya.

“Bolehla Cikgu.” jawabku sambil tersenyum. Cikgu Hanis kembali tersenyum padaku.

“Pelajar 3B tu baik-baik Cikgu, Cikgu tak payah la risau sangat.” ujar Cikgu Hanis lagi. Aku hanya tersenyum.

“Cikgu tinggal dimana ya?” soal Cikgu Hanis ramah.

“Buat sementara ni, saya menumpang di rumah saudara, tapi saya dah jumpa rumah dah, insyaallah hujung minggu ni saya pindah.” balasku mesra.

“ohh..”

“Oh ya, Cikgu Hanis ada mengajar kelas 3B tu?” soalku pula.

“ada, sejak mereka di tingkatan satu lagi saya dah mengajar mereka. Kenapa Cikgu?”

“kalau macam tu, Cikgu mesti dah kenal rapat dengan mereka kan?”

“boleh kata macam tulah, kenapa?” soal Cikgu Hanis.

“saya nak tanya tentang seorang pelajar, Ammar.” soalku.

“Ammar?”







Aku mengangkat kotak-kotak yang baru sampai masuk ke rumah baru aku ni. Hanya rumah pangsa kos rendah, jadilah dari tak ada. Lagipun hanya aku seorang. Tak perlulah nak bermewah-mewah. Lagipun inilah rumah paling hampir dengan sekolah tempat aku mengajar. Rakan karibku pun ada menolong. Aku keluar semula untuk menganggkat kotak-kotak yang lain.

“Cikgu!” seseorang menegurku. Aku menoleh memandang ke arah datangnya suara itu.

“Ammar?!” aku sedikit terkejut.

“Cikgu baru pindah sini ke?” soalnya sambil tersenyum. Aku juga turut tersenyum sambil mengangguk.

“Kamu pun duduk di flat ni ke?” soalku pula.

“Saya duduk kat sini.” ujarnya sambil menunjuk rumah disebelah rumahku.

“La, ya ke? berjiranlah kita ni?” ujarku sambil ketawa kecil.Ammar turut ketawa.

“Cikgu, nak saya tolong ke?” soal Ammar. Belum sempat aku menjawab, dia lantas mengangkat kotak terakhir diluar ni dan terus dibawa masuk ke dalam. Aku membontotinya.

“Cikgu, nak letak kat mana ni?” soal Ammar sambil memandangku.

“Letak sajalah kat situ.” ujarku sambil meletakan kotak yang ku bawa.

“Kamal, siapa ni?” soal rakan karibku yang turut menolongku hari ni, Zaid.

“ha, ini Ammar, pelajar aku, dia duduk kat sebelah ni.” ujarku. Ammar lantas bersalaman dengan Zaid.

“Ohh, berjiran la korang ya.” ujar Zaid pula. Kami bertiga ketawa kecil.

“Ada apa-apa lagi tak?” soal Zaid.

“tak ada dah kot, ini semua aku boleh buat sendiri. Kau baliklah.” ujarku pada Zaid.

“Oklah, aku balik dulu.” ujar Zaid sebelum meninggalkan rumah kecil ku ini.

“Terima kasih tau Zaid.” ucapku sebelum Zaid menghilang di balik tangga. Zaid hanya mengangkat tangan kanannya. Aku tersenyum. Kalau tak ada Zaid tu, boleh mati kering aku nak angkat semua barang-barang ni.

“Cikgu, Saya pun nak pergi dululah.” ujar Ammar.

“eh, nak balik dah?”

“tak, saya nak pergi kerja ni.”

“kerja?” soal ku kehairanan.

“saya kerja sambilan kat kedai runcit kat Blok A tu.” ujar Ammar lagi dengan senyuman yang memang tak pernah lekang dari bibirnya.

“ohh, ha yelah. Terima kasih ya sebab tolong saya angkat barang tu tadi.”

“Alah sikit je tu, oklah, saya pergi dulu Cikgu.” Ammar bersalam dengan ku sebelum meninggalkan rumah aku ni. Aku memerhati Ammar pergi sebelum dia hilang dibalik tangga. Baik sungguh budak ni. Lantas aku teringat semula kata-kata Cikgu Hanis tempoh hari.



“kenapa dengan Ammar Cikgu?” soal Cikgu Hanis.

“tak ada apa, cuma pagi tadi di kelas, saya nampak meja dia kotor sangat dengan sampah, macam ada orang yang sengaja letak. Saya tanya dia, dia cakap dia sendiri yang kotorkan. Tapi macam tak logik pulak, saya syak, dia kena buli. Betul ke Cikgu?” soalku ingin tahu sambil menceritakan peristiwa pagi tadi. Cikgu Hanis terdiam sebentar.

“Saya tak tahu nak cakap. Dia tak pernah mengadu yang dia kena buli. Dan tak ada cikgu pun yang pernah nampak dia kena buli. Tapi kami semua cikgu-cikgu pun syak benda yang sama. Kami pernah tanya dia, tapi seperti yang dia jawab pada Cikgu pagi tadi. dia asyik bagi alasan yang itu semua salah dia. Dia boleh jawab sambil tersenyum, macam memang tak ada apa yang berlaku pada dia.” cerita Cikgu Hanis.

“habis tu, tak akan kawan-kawan dia tak kata apa-apa atau ternamapak dia dibuli?” soalku lagi. Cikgu Hanis tersenyum.



“Cikgu baru sehari disini, mungkin Cikgu tak perasan. Sebenarnya, dia tu tak ada kawan langsung. Saya tak tahu apa puncanya. Tapi semua pelajar macam cuba mengelak untuk berkawan dengan dia. Ataupun mungkin dia yang tak mahu berkawan dengan sesiapa. Entahlah, susah nak cakap. Senang cerita, dia tu misteri sikit.” cerita Cikgu Hanis lagi.





Bersambung......





p/s:  ada cerita sebenarnya disebalik cerita ni....panjang cerita dia.
p/s: mungkin ada antara korang yang mungkin pernah baca cerita ni...
p/s: actually aku dah tulis cerita lama dah and aku dah pernah submit kat satu website ni...heheh
p/s: sorry kalau cerita ni agak boring...
p/s: Bayu Arjuna teta ada....cerita tu tak akan kemana-mana pun...dan akan diterbitkan secara bergilir dengan cerpen yang ni...
p/s: tolong komen banyak-banyak ye supaya aku lebih semangat nak menulis...heheh




10 comments:

  1. Nice, buat pertama kali aku teruja nak tau apa sambungan nya hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebelom ni memang tak pernah teruja ke???....

      Delete
  2. Finally..tk sbr nk tnggu next chpter..hehe..;)

    ReplyDelete
  3. sebenarnya budak tu hantu kan? haha, cikgu tu sekolah kat sekolah hantu? hahahahahahah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebat betul imaginasi ko ye shark....hahha

      Delete
  4. Yerla... Rasa mcm pnah tbaca kisah ni... Tp da x ingat sangat... All the best annas... Selamat menulis... Kipidap...

    ReplyDelete
  5. halu tuan tanah, update cite nih cepat2, xsabo nk bace,,,

    ReplyDelete