Monday, 14 November 2016

Jeda







Hai guys...

Assalamualaikum...

apa khabar semua...

So actually.....hari ni aku nak merepek sikit pasal satu perkataan ni....


JEDA

Kalau korang perasan....semua cerpen aku sebelum ni, korang tak akan jumpa perkataan ni.

Dlam cerpen aku yang latest ni je korang akan jumpa perkataan ni..



Why??


Because before this, i dont even know that this word actually exist!!!

Hahahaha...teruknya aku.

Like seriously...11 tahun aku sekolah, aku tak pernah jumpa perkataan ini. (mungkin pernah...just aku yang tak perasan...hmmmm)

Seingat aku, pertama kali aku jumpa perkataan ni masa aku baca cerita Remaja karya Inche Shark.

Masa tu aku macam...."ni perkataan apa? si Shark reka sendiri agaknya"

Masa tu aku macam dah boleh agak apa maksudnya, tapi just malas nak ambik kisah sangat...

Lepas tu aku baca lagi macam-macam cerita especially bila aku terjebak dengan Wattpad. Makin banyak cerita yang aku baca guna perkataan ni.

Masa tu aku start terfikir "Perkataan ni betul-betul wujud ke?"

Then...aku start la aku punya research...dan hasilnya....






Menurut laman web Pusat Rujukan Persuratan Melayu Dewan Bahasa dan Pustaka, Jeda tu membawa maksud berhenti seketika. Maksudnya lebih kurang macam 'pause'.

So betul la perkataan ni memang betul-betul wujud. Aku je yang tertinggal keretapi.

and I keep wondering why i'd never come across to this word before, it just weird.

ok...tu je nak merepek...hehehhe


p/s:  korang baca cerpen terbaru aku tau....di wattpad akan di updat satu chapter lebih awal dari dalam blog...so boleh try cari wattpad aku....huhuhu





No comments:

Post a Comment