Friday, 25 November 2016

My BFF My Love (Bahagian 6)






Bahagian 6






Aku merenung telefon bimbitku lama. Masih teragak-agak. Patut atau tidak aku buat panggilan. Sesekali aku melirik pada jam tanganku. Jam menunjukan jam 11.00 pagi. Waktu begini Ustaz Meor dah pasti berada di sekolah. Umi ada di rumah ke? macam mana kalau tiba-tiba Ustaz Meor yang jawab?

Aku menarik nafas dalam. Aku tekad. Aku kena call Umi. Nombor telefon rumahku ku dail. Sekali lagi nafas ku tarik dalam sebelum butang memanggil aku tekan. Dengan rasa berdebar, aku meletakan telefon bimbitku ke telinga. Kedengaran nada memanggil dihujung talian. Aku jadi makin gementar.

"Hello, assalamualaikum.." kedengaran suara seorang wanita dihujung talian. Aku jadi sebak. Betapa aku rindu dengan suara itu. Lembut suaranya. Air mataku mula menitis.

"Hello, assalamualaikum.." sekali lagi umi memberi salam apabila aku hanya membisu.

"Waalaikumussalam." jawabku. Umi diam, sebelum terdengar esak tangis darinya.

"Angah...?" soalnya dalam tangisan. Aku juga menitiskan air mata lagi.

"Ya Umi.."

"Alhamdulillah...Ya Allah, angah dimana? Angah sihat ke?" soal Umi mengambil berat.

"Alhamdulillah Umi, angah sihat, angah di Pulau Pinang." balasku.

"Alhamdulillah...." Umi mengucap syukur.

"Umi Sihat?" soalku pula.

"Umi sihat, Alhamdulillah. Umi sihat. Umi cuma rindu dengan anak teruna Umi ni." ucapnya. Aku menguntum senyum.

"Angah pun rindu sangat dekat Umi." ujarku pula. Aku jadi semakin sebak. Umi hanya terdiam dihujung talian. Hanya esak tangisnya yang kedengaran.

"Umi..." panggilku lembut.

"Umi...Angah minta maaf pada Umi, angah tak boleh jadi anak yang Umi boleh banggakan. Angah dah buat Umi dengan Abi malu. Umi maafkan angah."

"Umi maafkan. Angah tetap anak Umi. Umi sayang angah."

"terima kasih Umi...terima kasih."

"Angah nanti rajin-rajin telefon Umi ya..." pesan Umi.

"Insyaallah Umi, Angah akan call selalu." balasku.

"Umi, Angah nak kena masuk kelas ni. Nanti Angah call Umi lagi ye."

"Yelah, angah belajar elok-elok. Jangan lupa solat."sempat Umi berpesan.

"Ye Umi. Angah ingat pesan Umi...Assalamualaikum Umi."

"Waalakumussalam." Umi menjawab salam sebelum panggilan dimatikan. Ya Allah, leganya rasa. Rindu benar aku apda Umi.

"Abang Muaz.." kedengaran satu suara memanggilku. Aku berpaling kearah suara itu. Keliahatan Aniq sedang berdiri disebelahku dengan wajah yang macam kerisauan. Aku lantas mengalih pandang ke arah lain dan menyeka air mata di mataku.

"Abang Muaz kenapa ni? Abang Muaz okey ke?" soalnya cemas. Dah kenapa pulak budak Aniq ni boleh ada dekat sini. Spoil betul. Boleh pulak dia nampak aku tengah menangis. Hilang Macho aku.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Aku masuk ke kelas dan kelihatan semua classmate sudah ada dalam kelas. Namun pensyarah masih tak ada. Mata-mata di dalam kelas memandangku seketika sebelum masing-masing kembali membuat hal masing-masing. Aku berjalan ke belakang dan duduk sebelah Hazren.

"Kau apahal? mata merah..menangis?" soal Hazrin. Bodoh la Hazrin. Tanya macam tu kuat-kuat. Malu aku.

"Aku call Umi aku tadi." balasku. Hazrin mengangguk faham.

"so okay?" soal Hazrin. Aku memandangnya dan mengangguk.

"Aku okey je...better actually. Lega sangat dapat cakap dengan Umi."

"Tulah, aku dah kata, call. Kau tak nak." aku hanya mencebik.

"Tapi kan...spoil betullah." ceritaku pula.

"Apasal?"

"tak delah...tengah aku feeling-feeling sedih tadi, boleh pulak si budak Aniq tu nampak. Jatuh imej." Hazrin ku lihat sudah tergelak-gelak.

"dia nampak? dia nampak kau nangis?" soal Hazrin sambil ketawa lagi.

"yelah...dia nampak"

"kau tak cover ke?"

"nak cover apa kalau dah dia nampak aku dengan mata merah gini, dengan air mata lagi dok meleleh. Memang kantoi lah." balasku. Hazrin ketawa lagi. Bengong la ko Ren, gelak tak ingat.




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




Perlahan aku menoleh memandang Aniq yang baru keluar dari biliknya. Dia memandang aku kosong sebelum duduk di meja studynya, disebelahku.

"Mana semua orang?" soalnya apabila melihat rumah yang sunyi. Aku memandangnya sekilas sebelum kembali menumpukan perhatian pada soalan-soalan tutorial yang bertimbun ni.

" Hazrin dengan Azril pergi makan, Faiz pergi kampus. Study katanya." kataku pula. Aniq mengangguk.

"Abang tak pergi makan?" soalnya pula.

"malaslah, abang pesan dekat Hazrin suruh dia tapau je tadi." ujarku malas-malas. Bukan aku malas nak melayan Aniq bercakap, tapi sebenarnya aku malas nak buat tutorial ni...haaa...bosan.

Selepas beberapa ketika Aniq tidak lagi bersuara. Tapi aku dapat rasakan sesuatu. Dia sedang memandang aku. Aku menoleh memandang dia. Dia tersenyum. eh..eh..budak ni. Dah la comel. Senyum pulak macam tu. Aku terkam karang.

"Aniq kenapa tengok Abang macam tu?" soalku. Aniq tergelak kecil.

"Tak de....Aniq just.....Aniq teringat pasal siang tadi." ujarnya selamba. Aku langsung terberhenti membuat latihan. Aku menelan liur. Aduhai....budak Aniq ni. Spoil betul. Aku menoleh memandnag dia. Dia masih tersenyum. Budak ni nak mengata aku le ni.

"Aniq....jangan bagitau orang eh....rosak imej Abang nanti." pujukku pula. Aniq masih gelak. Tak guna punya Aniq. Nasib baik kau comel. Kalau tak, lama dah aku luku kepala tu.

"Tak delah, Aniq tak akan cerita pada orang. Lagipun, nak buat apa Aniq cerita pada orang. Tak untung apa pun....cuma.." Aku memandang dia suspen. 'Cuma' yang di belakang tu yang buat aku suspen.

"cuma?"

"Aniq just curious. Kenapa Abang nangis siang tadi? apa yang jadi?" soalnya. Dah sudah. Dah Agak dah. Dia mesti tanya. Budak ni lebih kurang jugak perangai dia dengan Hazrin. Curious tak bertempat. Aku dah panik. Alasan apa aku nak bagi pada budak Aniq ni.

"Tak apalah, kalau Abang tak nak cerita. Abang mesti ada sebab abang sendiri kan." ujarnya lembut.

"Abang okey dah kan?" soalnya lagi. Aku tersenyum.

"Abang okey lah. Siang tadi tu je. Sikit je." Aniq tersenyum menyindir. Ceh!! Tak guna punya Aniq. Aku rasa lega actually. Paling tidak dia tak insist nak tahu kenapa aku menangis siang tadi. Okey..aku Tarik balik bila aku kata dia ni sama macam Hazrin. Sebab, kalau Hazrin, dia akan merayu, merengek dekat aku untuk tahu. Curiosity level dia sangat tinggi.

Aku kembali menumpu perhatian pada tutorial aku tadi. Aniq pula sudah mula membuka laptopnya. Dalam beberapa minit kami masing-masing sibuk dengan hal sendiri. Lepastu..

"Abang Muaz." panggil Aniq.

"hmm.." balasku ringkas.

"Boleh Aniq tanya sikit." soalnya. Okey...aku suspen balik. Budak Aniq ni memang suka buat aku suspen.

"Apa dia?"

"ehm.....Abang Faiz....dia...ada ceritakan..pasal Aniq, sebelum Aniq masuk rumah ni dulu." Aniq membuka cerita. Aku memandangnya. Wondering. Apa yang dia nak cakap sebenarnya.

"Ada.." jawabku. Aniq menoleh memandangku. Wajahnya agak serius.

"Jadi...abang tahulah kan..yang saya ni....abnormal."

"ya.." jawabku pula.

"emm...So...Abang Muaz okey? tak kisah ke?" soalnya.

"tak kisah apa?" soalku sengaja mencari kepastian. Takut kalau-kalau apa yang aku faham tak sama dengan apa yang dia maksudkan. Aniq ku lihat menarik nafas dalam.

"Tak kisah ke, kalau saya ni..gay." ujarnya tenang. Actually, aku a bit surprised. Bukan sebab dia kata dia gay. Yang tu lama dah aku tau. Tapi sebab dia dengan beraninya openly speak abaout it.

"Aniq ni berani kan?" soalku pula. Dia menoleh memandnag aku dengan muka konfius. Alahai comelnya.

"Berani?"

"Yelah...Aniq berani being out of the closet. Openly mengaku pada semua orang yang Aniq ni gay." Aniq tersenyum sebelum tertunduk memandang ke bawah.

"Entahlah bang, I'm not as strong as you think. It just more like....I'm tired. Penat."

"kenapa?"

"Aniq dah penat berpura-pura. Even if Aniq nak deny yang Aniq ni gay di depan semua orang pun, hakikatnya tetap tak berubah. I'm gay. Penat la nak tipu diri sendiri. Nak berpura-pura depan orang. At the very end, people still will hate me. So lebih baik Aniq berterus terang sejak awal. So, orang yang stay dengan Aniq tu, maknanya dia memang boleh terima Aniq as who I am." Cerita Aniq. Aku macam terkesima. Cara Aniq cakap macam dia sebenarnya dah go through a lot.

"Abang pun boleh kalau abang nak." sambungnya lagi. Aku macam tersentak dengan kata-kata dia.

"What do you mean?"

"You know..abang pun boleh out of the closet jugak. You also gay right?" soalnya selamba. Oh..fuck!!!..What the hell just happen. Macam mana dia tahu? Sorry sebab termencarut. Ni kalau Umi aku dengar, silap-silap dia pulak tak mengaku aku ni anak dia.










Bersambung.......


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hai Guys....

Selamat membaca ye....teruskan sokongan anda....komen banyak2....tanpa sokongan anda...tak jalan lah cerita ni...hehehehw



3 comments:

  1. Owh fuck. Mcm mana dia tau ni. Cepat2 sambung cite.

    amir apis

    ReplyDelete
  2. kantoi laa dah dok mention out of closets tu. hahaha.

    ReplyDelete
  3. Aniq gaydar die kuat

    ReplyDelete