Tuesday, 28 February 2017

My BFF My Love (Bahagian 17)









Bahagian 17





(Muaz POV)


Aku masuk ke dalam bilik dan melihat Hazrin sedang mengemas begnya. Aku hanya memerhatikannya sebelum duduk di katilku sendiri.

"Siap dah kemas?" soalku. Hazrin menoleh memandangku sekilas sebelum dia menarik zip beg pakaiannya dan beg yang telah siap di tutup rapi itu diturunkan dan diletakkan dilantai.

"dah..." ujarnya.

"kau tak kemas barang? bas kau pukul berapa?" solanya pula.

"kejap lagi aku kemaslah. Barang aku bukan banyak pun. Bas aku malam nanti." balasku pula. Hazrin ku lihat melepaskan keluhan ringan sebelum dia duduk disebelahku.

"kalau kau balik denngan aku sekali kan senang." ujarnya. Aku tergelak kecil dengan kata-katanya itu.

"Kalau aku ikut kau balik, mana aku nak tinggal?" soalku. Mustahil untuk aku pulang ke rumah keluargaku sendiri buat masa ni.

"Rumah aku la...." balasnya.

"isy...tak nak la, baik aku balik rumah Kak Long aku je. At least tu family aku sendiri."

"alaa...macam la kau tak biasa."

"memanglah, tapi tak akan aku nak stay rumah kau sampai sebulan kot. Apa pulak family kau kata nanti." balasku. Hazrin menyerah. Dia hanya diam dan mengangguk faham.

"So...Kak Long kau tahu ke kau nak balik rumah dia?"

"Dia pun yang beriya-iya suruh aku balik rumah dia cuti semester ni."balasku. Hazrin mengangguk lagi. Jeda seketika.

"Wei...aku nak tanya kau sikit ni." ujarku membuka cerita. Hazrin menoleh memandangku.

"apa?"

"Pasal Aniq." ujarku. Hazrin kulihat membuat muka bosan sebelum beralih pandang ke hadapan.

"Haa....tengok tu." tegurku.

"Apa?!"

"Aku baru sebut nama Aniq kau dah tarik muka cam tu. Kenapa ni?" soalku. Hazrin melepaskan keluhan berat.

"Mana ada apa."

"Ada....kau ada masalah dengan Aniq kan? sebelum ni kau okay je. Tak ada masaslahpun. Kenapa tiba-tiba kau berubah ni? Aniq dah buat apa dekat kau? Aniq tu baik je aku tengok, dia selalu je tegur kau. Dia layan kau sama je macam dulu, tak berubah pun. Kau je yang berubah. Aniq tu dah risau dah kot-kot kau tak suka dia dan kau nak dia pindah sem depan. Aniq tu..."

"Sudah...sudah...sudah!!!" bentak Hazrin. Aku kaget.

"Aniq...Aniq...Aniq... Aniq itu, Aniq ini, Aniq macam tu..Aniq macam ni. Tak sudah-sudah dengan Aniq." protes Hazrin. Aku pandang dia pelik. Apalah masalah budak ni.

"Kenapa ni Ren. Kau dulu tak macam ni pun."

"Tu dulu, sekarang lain."

"Tak fahamlah aku, cuba kau cerita apa masalahnya." aku cuba memujuk. Hazrin hanya diam.

"Aku tak suka la kau macam ni. Lagipun kesian pada Aniq tu. Tak kan kita nak suruh dia pindah sem depan. Kau fahamkan dia macam mana." aku cuba memujuk. Hazrin menoleh memandangku tajam.

"kau ni duk bela sangat Aniq tu....kau jangan kata yang kau dah suka kat dia pulak. Kau pun aku tengok sekarang ni bukan main lagi dengan si Aniq tu." Aku pandang dia sambil tersenyum nakal.

"Kau tahu....aku pun rasa sebanarnya yang aku dah suka pada Aniq.." ujarku berterus terang.

"What??!!" Hazrin kaget. Aku pandang dia pelik. Macam kelakar pun ada riaksi dia tu.

"Seriously? kau suka dia?"soalnya lagi.

"Kalau ya?"

"No!!!!"

"Why?"

"Tak boleh....kau...kau..benda ni tak betul, berdosa!!" ujar Hazrin tegas. Aku dah rasa lain. Dah kenapa si Ren ni nak cakap-cakap pasal dosa pahala bagai. Aku tahulah semua tu.

"Dulu kau juga yang kata kau tak akan halang aku kalau aku ada suka pada sesiapa."

"Betul...tapi bukan Aniq...or sesiapa"

"Maksud kau?" soalku pelik.

"Maksud aku...kau......." Hazrin berhenti bercakap. Aku perhati wajahnya yang merona merah. Hazrin seperti salah tingkah.

"Maksud kau?" soalku lagi. Hazrin melepaskan keluhan berat.

"Tak ada apalah." ujarnya sebelum lantas mencapai begnya. Aku jadi pelik.

"Aku gerak dulu, takut tertinggal bas aku nanti." ujar Hazrin sebelum terus berlalu keluar dari bilik. Aku jadi pelik. What? Aku tak faham. Kau kenapa Ren?






~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~






(Hazrin POV)

Aku duduk sendiri menonton televisyen sambil menunggu ibuku siap masak untuk makan tengah hari. Mataku menonton televisyen, tapi sebenarnya fikiranku melayang memikirkan hal lain.




"Kau tahu....aku pun rasa sebanarnya yang aku dah suka pada Aniq.." ujar muaz berterus terang.

"What??!!" aku kaget.

"Seriously? kau suka dia?"tambahku lagi.

"Kalau ya?"

"No!!!!"

"Why?"

"Tak boleh....kau...kau..benda ni tak betul, berdosa!!" ujarku tegas.

"Dulu kau juga yang kata kau tak akan halang aku kalau aku ada suka pada sesiapa."

"Betul...tapi bukan Aniq...or sesiapa"

"Maksud kau?" soalnya pelik.

"Maksud aku...kau......." aku berhentikan kata-kata. Wajahku memerah. Aku ajdi salah tingkah.







"Arghhh!!!...aku menjerit apabila teringatkan peristiwa itu. Hampir saja aku terlepas cakap.

"Hazrin....kamu kenapa ?" tegur ibuku yang terkejut melihtku tiba-tiba menjerit. Aku menoleh memandang ibuku sebelum tersenyum malu.

"Tak ada apalah mak." balasku. Ibuku kulihat menggelengkan kepala sebelum dia kembali ke dapur. Aku kembali menoleh ke depan. Wajahku ku raup. Ya Allah...kenapa dengan aku ni? Sejak balik cuti semester seminggu lalu, aku asyik memikirkan peristiwa itu. Hampir saja nak terlepas cakap. Aku tak tahu apa jadi kalau aku terlepas cakap.

Tapi...betul ke dia suka Aniq? Aniq suka dia ke? Tiba-tiba kotak memoriku mula memainkan kembali kemesraan Muaz dan Aniq sejak belakangan ini.

"NOOOOO!!!!!" teriakku lagi.

"Ahmad Hazrin Danial!!!" kedengaran namaku dipanggil. Aku menoleh memandang ke arah ibuku yang berdiri mencekak pinggang di pintu dapur sambil sebelah tangannya memegang sudip. Aku tersengih memandangnya.

"Kamu dah kenapa terjerit-jerit macam tu? dah kena sampuk ke? kalau kena sampuk mari sini mak ketuk dengan sudip ni biar lari hantu tu!" ujar makku berseloroh.

"ok...ok...tak jerit dah." ujarku pula. Ibuku menggelengkan kepala lagi.

"daripada kamu terjerit-jerit kat situ, baik kamu tolong mak hidang nasi ni. Kejap lagi ayah kamu balik." ujarnya mengambil kesempatan. Aku hanya mencebik.

"Lekas!!" arahnya lagi.

"ya..ya..." balasku malas-malas.





~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~





Aku memerhati skrin telefonku. No telefon Aniq tertera pada klik. Aku masih berfikir patut atau tidak aku call Aniq. Ada benda yang nak aku pastikan dari Aniq. Aku nak tahu dia sebenarnya ada apa-apa perasaan apada Muaz atau tidak. Tapi patut atau tidak aku terus bertanya apda Aniq. Atau.....argh..lantaklah. Call je lah. Butang telefon ku tekan dan telefon bimbitku terus aku rapatkan ke telinga.

"Hello..." kedengaran suara Aniq dihujung talian selepas seketika nada deringan.

"Hello...Aniq."

"Abang Ren....apa khabar? sihat?" soal Aniq ramah.

"Baik." balasku sepatah. Jeda seketika.

"Erm....Abang Ren call Aniq ni kenapa ya?" soal Aniq dihuung talian. Aku jadi gugup. Inilah masanya. Aku kena tanya juga apda Aniq.

"Abang....abang just nak tanya sesuatu pada Aniq."

"Pasal apa tu?"

"Pasal Muaz."

"Pasal Abang Muaz? kenapa?"








Bersambung...

p/s: sorry...lewat sikit..





2 comments:

  1. Hah! Ade pon..keep on writing dude! Cerita ni makin menarik..smpai tergendala skejap assignment AQ haha..perangai hazrin tu..auch!! Jealous sungguh!

    ReplyDelete